Alle gemeenten in ons land zijn volop bezig met digitalisering van informatie-, dienstverlenings- en handhavingsprocessen. Het kabinet wil dat burgers en bedrijven in 2017 hun zaken met de overheid, en dus ook met gemeenten, digitaal kunnen afhandelen.
Ambtenaren van onder meer Utrecht, Amstelveen, Rotterdam, Drechtsteden, Zutphen en Tilburg, met een Indo-Molukse achtergrond en betrokken bij de digitalisering binnen hun gemeente, komen daarom regelmatig bijeen om hun kennis en ervaringen met elkaar te delen en van elkaar te leren.
Op dinsdag 3 november was een bijeenkomst, georganiseerd door IBC Network BV, in het gemeentehuis van Capelle aan den IJssel met twintig gemeenteambtenaren waarbij ook aanwezig waren: burgemeester Frank Koen en gemeentesecretaris Gerrit Kruijt van Capelle, burgemeester Ruud Severijns van Oirschot en gemeentesecretaris Hélène Oppatja van Wassenaar.
De bestuurders en gemeentesecretarissen deelden hun lessons learned met de groep, waardoor een levendige discussie ontstond. Inwoners en ondernemers moeten worden verleid om gebruik te maken van het digitale loket, onder meer door slimme aanpassingen aan de site. Maar persoonlijk contact moet mogelijk blijven. Als er fysieke loketten nodig zijn in bijvoorbeeld kleinere kernen, dan moeten die zeker blijven. Maar als gemeente moet je het goede voorbeeld geven en dus geen papieren onder de arm meenemen naar gesprekken met inwoners, alhoewel uit de discussie bleek dat daarmee nog verschillend wordt omgegaan.
|